SEO

offsite-1

Heb je vragen over zoekmachine optimalisatie of wil je weten waarom SEO interessant is voor jouw bedrijf? Je vindt op deze pagina de antwoorden op de meest gestelde vragen.

Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

62% van de internetters begint zijn zoektocht bij een zoekmachine. In Nederland is Google de meest gebruikte, met 95% van de Nederlanders als regelmatige gebruiker.

Als mensen zoeken via zoekmachines typen ze meestal een of twee zoekwoorden in, en op basis van deze woorden rangschikt de zoekmachine de webpagina’s in zijn database op relevantie en populariteit.

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de Google-gebruikers niet verder kijkt dan de eerste vier zoekresultaten bij een bepaalde zoekopdracht. Sta je bij een voor jou relevante zoekterm niet in die top vier dan laat je veel bezoekers naar je website lopen.

SEO, zoekmachine optimalisatie, draait om het relevanter en populairder maken van webpagina’s, zodat je beter scoort bij de zoekresultaten en gratis potentiële klanten naar de site trekt.

Is SEO ingewikkeld?

Er wordt vaak geheimzinnig gedaan over zoekmachine optimalisatie (SEO), maar het is geen voodoo. Door een systematische aanpak kun je pagina’s optimaliseren voor bezoekers en zoekmachines, zodat ze hoger verschijnen bij de zoekresultaten.

Je kunt bij SEO allerlei trucjes toepassen om de zoekresultaten te manipuleren, maar deze werken steeds minder en het draait uiteindelijk om kwaliteit. Je hebt niets aan bezoekers die geen goed gevoel bij je krijgen.

Door een professioneel ogende website zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de wensen van bezoekers ben je oprecht en haal je het meeste rendement uit zoekmachine optimalisatie. Bezoekers leren je kennen, waarderen wat je doet en gaan je vertrouwen. De stap naar contact opnemen is dan nog maar klein.

Waarom zou ik zoekmachine optimalisatie inzetten?

Consumenten zoeken informatie op internet en laten zich vaak voorlichten door websites. Met zoekmachine optimalisatie zorg je ervoor dat die zoekende mensen bij jouw website terechtkomen en zo mogelijk klant worden.

Wat zijn de voordelen van SEO?

SEO kent verschillende grote voordelen. Dit zijn er enkele:

1. Het is heel gericht.
2. Mensen zoeken zelf informatie op het moment dat zij eraan toe zijn, de intrinsieke motivatie is dus groot.
3. Geoptimaliseerde webpagina’s zijn altijd bereikbaar, 24 uur per dag en 7 dagen in de week.
4. Als je zoekmachine-optimalisatie zelf uitvoert kost het je slechts tijd en zijn er weinig overige kosten.
5. Mensen die gericht informatie zoeken zijn vaak actie georiënteerd. Met andere woorden: ze willen ‘kopen’.
6. Alles is meetbaar.

Wat zijn de pijlers van SEO?

SEO draait in de basis om 3 dingen:

1. Techniek: technische drempels wegnemen zodat een site beter wordt geïndexeerd door zoekmachines.
2. Onpage  optimalisatie: het zoekmachine-vriendelijk indelen van een website en het strategisch verwerken van zoekwoorden.
3. Link building: het verkrijgen van relevante links naar de site, zodat hij populair wordt en hoger scoort dan minder populaire concurrenten.

Hoe scoor ik snel hoger bij de zoekresultaten van Google?

De snelste manier om gratis bezoekers via zoekmachines aan te trekken is door het creëren van waardevolle content (blogs, artikelen, video, infographics, podcasts etc) op basis van zoekwoorden.
Hoe beter je met de content inspeelt op de wensen en behoeftes van potentiële klanten, hoe populairder de website wordt en hoe hoger hij verschijnt bij de zoekresultaten.

Waarin verschillen zoekmachines van mensen?

Als mensen naar een website kijken zien ze mooi opgemaakte pagina’s met afbeeldingen, artikelen, en menu’s. Zoekmachines bekijken webpagina’s via de broncode, de code die bepaalt hoe een webpagina eruitziet. Zoekmachines halen uit de code signalen, zodat ze ‘begrijpen ’ waar de pagina over gaat. Door bewust signalen (zoekwoorden) af te geven maak je pagina’s beter vindbaar.

Wat is een zoekwoord?

Zoekwoorden zijn de woorden die mensen intikken in zoekmachines. Meestal zijn dit combinaties van 1 a 2 woorden, op basis waarvan de zoekmachine bepaalt welke webpagina’s in zijn database het relevantst en populairst zijn.

De pagina die het beste aansluit op de zoekvraag en het populairst is verschijnt op plekt 1 en trekt de meeste gratis bezoekers.

Wat is PageRank?

PageRank is een waarderingscijfer die Google toekent aan webpagina’s. Dit doet de zoekmachine op basis van links naar specifieke webpagina’s en daarmee de website als geheel.

Hoe meer gerelateerde en hoog aangeschreven websites verwijzen naar pagina’s, hoe belangrijker ze zijn en hoe hoger ze verschijnen bij de zoekresultaten. Ze zijn relevant voor gebruikers van Google.

Wat is het verschil tussen zoekmachine marketing en zoekmachine adverteren?

Bij relevante zoektermen voor jouw product of dienst  is een plek in de top 10 van de zoekresultaten essentieel. Het levert gratis bezoekers op naar je website. Zoekmachine marketing (Search engine marketing) is erop gericht hoger te scoren bij de organische, gratis zoekresultaten.

Omdat niet iedereen in de top tien kan staan heeft Google een alternatief verzonnen en dat is zoekmachine adverteren, het zogenaamde Search Engine Advertising. Bij zoekwoorden waarmee het niet lukt om natuurlijk bovenaan te komen, maar waar wel veel op wordt gezocht door klanten, kun je met een Google Adwords advertentie een link naar je website tonen.

Bij een Google Adwords-advertentie stel je zelf het bedrag in dat je over hebt voor een klik en hoe hoger dit is, hoe groter de kans dat je advertentie regelmatig wordt vertoond en je tegen betaling bezoekers op je website krijgt. Dan is het uiteraard zaak om er klanten van te maken, anders is het weggegooid geld. Het adverteren bij de zoekresultaten noemt zoekmachine adverteren (Search engine advertising).

Waar klikken mensen op bij de zoekresultaten?

Zo’n 20% van de Google-gebruikers klikt op de Adwords-advertenties boven de zoekresultaten, 10% op de advertenties in de rechterkolom en liefst 70% op de eerlijke, niet betaalde zoekresultaten.

Wat kun je doen met content?

Unieke content hoef je niet te beperken tot je eigen site. Sterker nog, breng het onder de aandacht via verschillende kanalen en publiceer het in verschillende vormen. Deel het bijvoorbeeld via sociale media en maak video’s en presentaties die je deelt via Slideshare en YouTube.

Wat is linkbuilding?

Links naar je website zijn essentieel voor hogere posities bij de zoekresultaten. Komen er bij een bepaalde zoekvraag meerdere relevante webpagina’s in aanmerking voor een plek in de top 10 (wat vrijwel altijd het geval is) dan rangschikt Google ze op basis van populariteit en relevantie. Dit wordt voor een groot deel bepaald door het aantal links naar de pagina en de afkomst van de links. Hoe belangrijker en prestigieuze de verwijzende websites, hoe meer waarde de links hebben.

Naast het belang van links voor zoekmachine optimalisatie brengen ze als het goed is ook nieuwe klanten naar je site. Het levert dus extra bezoekers op.

Wat zijn ankterteksten?

Bij SEO noemt men de woorden waar de link onder staat de ankertekst. Komen ze overeen met de belangrijkste zoekwoorden van de ontvangende pagina, dan zorg je voor extra duidelijkheid voor zoekmachines en scoor je hoger bij de zoekresultaten.

Wat zijn de nadelen van SEO?

Veel ondernemers verwachten wonderen van zoekmachine optimalisatie, maar het is slechts een manier om potentiële klanten in aanraking te laten komen met jouw website. Wat zien bezoekers als ze eenmaal op de website zijn? Ziet de site er professioneel uit en krijgen ze een goed gevoel bij je? En is het makkelijk om contact op te nemen of een product te bestellen? Is dit niet het geval dan haken mensen alsnog af. SEO is zo beschouwd een promotiemiddel, maar je product moet wel goed zijn.

Wat is SEO-schrijven?

Zoekmachines hebben aanknopingspunten nodig om een tekst te doorgronden en kunnen niet interpreteren en raden zoals wij mensen. Een goede SEO-tekst is een webtekst gebaseerd op zoekwoorden, die prettig leesbaar is voor mensen en zo begrijpelijk mogelijk voor zoekmachines. Zo verschijnt hij hoger bij de zoekresultaten en levert hij gratis bezoekers op via bijvoorbeeld Google.
Voor het schrijven van goede SEO-teksten heb je kennis nodig van SEO en het schrijven voor internet.

Wat is een Rank Tracker?

Als je webpagina’s optimaliseert voor bepaalde zoekwoorden is het prettig te weten hoe je op deze combinaties scoort. Dit kan met een Rank Tracker.

Je geeft je website en een lijst met zoekwoorden op en de Rank Checker controleert vervolgens je posities bij de zoekresultaten bij Google en consorten. Dit kun je handmatig doen, maar geavanceerde Rank Trackers doen het automatisch, wekelijks of zelfs 24 uur per dag.
Bekende ranktrackers zijn:

• SEO Book Rank Checker (gratis)
• Link Assistant Rank Checker (eenmalig € 99,75)
• My SEO Tool (online en zeer uitgebreid, vanaf 49 dollar per maand)

Wat kun je doen met Google Analytics?

Alles wat een bezoeker op je website doet en bekijkt kun je achterhalen met een online dienst als Google Analytics. Dit is uiterst waardevolle informatie om te achterhalen of je SEO-inspanningen lonen. Zo zie je o.a. via welke kanalen mensen op je website komen, welke pagina’s ze bekijken, hoe lang ze blijven en waar ze afhaken. Met deze gegevens kun je je site verbeteren.

Bookmark and Share